12-13.10 odbył się na Białorusi Edcamp. Miałam przyjemność uczestniczyć razem z Katarzyną Dmitruk. Świetny pomysł konferencji edukacyjnej, na której ocenianie kształtujące (aktywnaya ocenka) było podstawową ideą. Na konferencji było około 200 nauczycielek i nauczycieli z całej Białorusi oraz ekspert z Wielkiej Brytanii – Ros Moryson McGill. (przedstawiciel głównego sponsora konferencji), zaproszony gość z Japonii i moja skromna osoba. Pracujemy z Białorusią już od 10 lat i możemy powiedzieć, że dzięki nam ocenianie kształtujące na wschodzie zaistniało.
Nie można opisać wszystkich godnych naśladowania momentów konferencji. Podzielimy się kilkoma z nich i to w skondensowanej formie.
- Konferencję otworzyła ambasador Wielkiej Brytanii na Białorusi. Nadało to konferencji blasku i pokazało, że na szczeblu politycznym edukacja się liczy.
- W panelu głównym wybrzmiało, że warto w szkole używać technik stosowanych w biznesie i w kształceniu osób dorosłych. Pasuje mi takie podejście, bo od dłuższego czasu zastanawiam się, dlaczego przywiązujemy tak dużą wagę do kształcenia dorosłych, a znacznie mniejszą do kształcenia dzieci.
- Zarówno ekspert z Wielkiej Brytanii, jak i inni eksperci podkreślali rolę ciągłego zadawania pytania o jakość edukacji.
- Profesor Mikołaj Zaprudzki, który jest niekwestionowanym autorytetem w edukacji białoruskiej zwracał uwagę na wagę zadawania pytań w szkole. To też jest dla mnie ważny temat i ostatnio spotkałam wiele artykułów zagranicznych na ten temat.
- Konferencja był darmowa, ale za to prawie każdy uczestnik przyjeżdżał z propozycją krótkiego warsztatu. Na początku konferencji każdy mógł w kilku sekundach przestawić swój warsztat. Potem uczestnicy wybrali warsztaty, w których chcieliby uczestniczyć i zostały one rozłożone na kilka równoległych sesji. Moim zdaniem bardzo dobra formuła.
Udało mi się być na dwóch warsztatach:
- O tolerancji – jak uczyć uczniów tolerancji i przeciwdziałania wykluczenia. Gdyby ktoś był zainteresowany, to mogę przekazać szczegóły (danuta.sterna@ceo.org.pl)
- O wykorzystaniu sztuki w szkole na różnych przedmiotach.
- Mój wkład polegał na zaproponowaniu Rozmów o nauczaniu, prowadzonych w jednej szkole przez jednego z nauczycieli. Przeprowadziłam dwie takie rozmowy i cieszyły się dużym zainteresowaniem. Alena Radziewicz z Uniwersytetu Pedagogicznego postanowiła zastosować te rozmowy w nowym programie, który ma prowadzić uniwersytet.
- Pokazaliśmy na konferencji naszą nową pomoc dydaktyczną – Pudełko refleksji. Cieszyła się wielkim zainteresowaniem.
Z Edcampa , musiałyśmy wyjechać wcześniej, gdyż spieszyłyśmy na wybory. Myślimy jednak, że warto byłoby zorganizować Edcamp w Polsce.