7 zasad wprowadzania zasad w szkole.

Prowadzenie lekcji online jest dla wszystkich nowe i wymaga wprowadzenia nowych zasad/procedur i zwyczajów. Jeśli wrócimy do szkół, to też wrócimy w inną rzeczywistość, która będzie wymagała dostosowania do tego, czego się nauczyliśmy podczas zdalnej edukacji.

Wdrożenie nowego do zwyczajów i procedur szkoły wymaga pewnych działań, o których warto pamiętać.

  1. Informuj rodziny o nowych procedurach w klasie.

Przed wprowadzeniem nowych procedur skontaktuj się z rodzinami uczniów i poinformuj ich o nowych zwyczajach. Najlepiej byłoby, aby oprócz spotkania rodziny otrzymały instrukcje w formie dokumentu, prezentacji lub filmu.

Przykład:

Instrukcje mogą dotyczyć przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pracy zdalnej,

  1. Wyjaśnij powód wprowadzania nowych zasad.

Ważne jest, aby poinformować uczniów, dlaczego wprowadzamy dane zasady? Czy to ze względów bezpieczeństwa, czy wygody, czy dla lepszego procesu nauczania. Kiedy uczniowie wiedzą, dlaczego ma ich obowiązywać dana zasada, to czują, że mają kontrolę i z większą ochota je jej podporządkowują. Dorosłym wydaje się, że powody są oczywiste, ale dzieci mogą ich nie rozumieć i jeśli im ich nie wytłumaczymy, to mogą traktować je jako niezrozumiały nakaz.

Przykłady:

„Mamy taka zasadę, że staramy się nie spóźniać na lekcje. Zależy mi na tym, gdyż wasze spóźnienia przeszkadzają mi w prowadzeniu lekcji, a innym uczniom w uczestniczeniu w lekcji”

„Uczniowie, czy wiecie dlaczego wszyscy musimy nosić maski w szkole? Maski zapobiegają rozprzestrzenianiu się zarazków, gdy ludzie mówią, to kaszlą lub kichają. Kiedy wszyscy nosimy maski, chronimy się nawzajem przed chorobami”.

  1. Wyjaśnij na czym zwyczaj polega.

Często potrzebne jest dokładniejsze wyjaśnienie, na czym zwyczaj ma polegać. Można zamodelować go krok po kroku.  Pokaż, czego od uczniów  oczekujesz. Używaj jasnego, zwięzłego języka, aby dla wszystkich przekaz był zrozumiały. Pomyśl, o tym w jaki sposób steward w samolocie objaśnia instrukcję bezpieczeństwa, tak właśnie wyjaśniaj uczniom zasady.

Przykład:  

Jeśli chcemy wprowadzić nowe zasady przebywania w stołówce szkolnej. To wyjaśnienie może wyglądać tak:

1 („Gotowy”):

  • Znajdź swoją maskę.
  • Załóż prawidłowo maskę, aby zasłaniała usta i nos.

2 („Przygotowanie”):

  • Poczekaj, aż zostanie wywołane twoje imię.
  • Rozejrzyj się wokół, czy masz wolną drogę.

3 („Idź”):

  • Przejdź do wyznaczonego miejsca oczekiwań.
  • Zaczekaj w wolnym miejscu zaznaczonym na podłodze, aż otrzymasz od nauczyciela sygnał do wyjścia.
  1. Odpowiedz na pytania.

Uczniowie mogą mieć pytania dotyczące nowych zasad. Mogą chcieć wiedzieć, co się stanie, gdy się do nich nie zastosują. Twoje wyjaśnienia mogą nie być wystarczające dla części uczniów. Bądź cierpliwy w stosunku do emocjonalnych reakcji uczniów, odpowiadaj i wyjaśniaj.

Przykład:

„Rozumiem twoje obiekcje, nie są ani dobre ani złe. Porozmawiajmy o tym, jak możemy razem tworzyć bezpieczne środowisko w naszej klasie”

  1. Zapewnij sposoby zapamiętywania i przypominania zasad.

Po przedstawieniu zasad pomyśl o sposobie przypominani o nich. Możesz zrobić film, prezentację, wywiesić treść zasad w widocznym miejscu itp. Warto okrasić je zdjęciami i rysunkami. Wtedy lepiej utkwią w pamięci uczniów.

Przykład:

Jeśli chcesz nauczyć uczniów właściwego sposobu mycia rąk, to możesz napisać instrukcję krok po kroku lub zrobić plakat informacyjny. Dla młodszych dzieci może być pomocna piosenka lub wierszyk.

  1. Daj możliwość ćwiczenia.

Pozwól uczniom ćwiczyć nową procedurę. Można  ćwiczyć w grupie lub indywidualnie, dzięki tym ćwiczeniom upewnisz się, czy wszyscy uczniowie rozumieją każdy krok.

Przykład:  Jeśli w czasie nauczania zdalnego chcesz nauczyć uczniów zgłaszanie się do wypowiedzi, to możesz przećwiczyć procedurę na „sucho” na początku zajęć.

  1. Kładź nacisk na wspólna odpowiedzialność

Warto tak przedstawiać zasady, aby były one w interesie wszystkich i żeby uczniowie wzajemnie się pilnowali. Przećwicz z uczniami reakcję na nieprzestrzeganie zasad przez jakiegoś ucznia. Nie chodzi o ocenianie lub zawstydzanie, tego akurat trzeba unikać, chodzi o wspólna odpowiedzialność.

Sam staraj się modelować reakcję na błąd ucznia, aby ona pomagała uczniom w przestrzeganiu zasad.

Przykład:  Razem z uczniami możesz opracować zdania, które mogą być wypowiedziane w razie niepostrzegania przez kogoś zasad. Łatwiej zapamiętać zdania, jeśli są rymowane.

 

Pamiętaj o zasadach przy wprowadzaniu zasad:

Poinformuj o zasadach, wytłumacz powodu ich wprowadzenia, włącz rodziców, jasno przekazuj, zadbaj o ćwiczenia i przypominanie.

 

Inspiracja artykułem Amanda Morin

http://www.ascd.org/ascd-express/vol16/num03/how-to-teach-new-classroom-routines-during-covid-19.aspx?utm_source=marketing&utm_medium=smartbrief&utm_campaign=smartbrief-express1008-1020

 

 

Dodaj komentarz