Czasami otrzymujemy bardzo krytyczną informację zwrotną, która „zwala” na z nóg. Nasze dobre intencje, zostały źle odebrane. Chcieliśmy dobrze, a wyszło inaczej.
Co zrobić, aby skorzystać z krytycznej opinii, pisze o tym Lisa Kohn w artykule z którego korzystam.
- Słuchaj– słuchaj uważnie, co do ciebie mówią. Nie przerywaj, nie wyrażaj swojego sprzeciwu, nie wyjaśniaj.
- Oddychaj– oddychaj głęboko. Głębokie i celowe oddychanie uspokaja układ nerwowy i pozwala jaśniej myśleć.
- Przyjmij – pozwól uczuciom przepływać swobodnie przez ciebie. Zaprzeczanie im lub ich tłumienie odciąga uwagę od słuchania i usłyszenia. Pozwól sobie na odczuwanie zawodu, że twoje dobre intencje zostały inaczej odebrane.
- Zadawaj pytania– nie kwestionuj tego, co do ciebie mówią, ale zadawaj pytania, jeśli czegoś nie rozumiesz. To jedyna okazja, aby zrozumieć dlaczego twoje postepowanie zostało źle odebrane.
- Zastanów się– zauważ, że inni mogą cię postrzegać inaczej niż ty zamierzałeś się prezentować. Nie staraj się usprawiedliwiać. Zastanów się dlaczego tak się stało postaraj się wyciągnąć wnioski dla siebie.
- Podziękuj – podziękuj osobie udzielającej ci informacji zwrotnej. Nie było to dla niej łatwe. Trudno jest przekazywać krytyczne uwagi i należy się za to wdzięczność. Potraktuj opinię jako prezent, ona pozwala zmienić postępowanie, tak, aby było odbierane prawidłowo.
Nawet jeśli nie zgadzasz się z krytyką, to pomyśl, że ktoś inaczej mógł odczytać Twoje intencje i dlatego powinieneś wziąć to pod uwagę.
Każdy może się mylić. Ważne jest, co zrobimy, aby następnym razem się było lepiej.