Czy jesteś liderem wizjonerem?

Skąd możemy wiedzieć, czy mamy zdolności wizjonerskie? Opracowano 9 cech, którymi charakteryzują się liderzy wizjonerzy. Jeśli posiadasz co najmniej pięć z tych dziewięciu cech, możesz bezpiecznie myśleć o sobie jako o wizjonerce lub wizjonerze. Nikt nie posiada wszystkich dziewięciu, ale jeśli masz ich siedem, to masz szansę stać się legendą wizjonerską.

  1. TWÓRCZY

Oznacza, że wymyślasz rzeczy, których nikt inny nie robi, i znajdujesz sposoby na przeniesienie tych pomysłów do praktyki. Jeśli coś nie istnieje, a pewnego dnia pojawia się w twojej głowie  i rozwija się do pomysłu – jak to zrealizować, to jesteś twórczy. Jeśli zwykle rozbierasz rzeczy na części, majsterkujesz przy nich i rozwiązujesz problemy, którymi nikt inny nie chce się zajmować, to znaczy, że drzemie w Tobie twórczość.

  1. OPTYMISTYCZNY

Optymizm nie oznacza, że żyjesz w ułudzie – wszystko będzie wspaniale. Z kolei ​​pesymizm pozbawia jednostki i organizacje ducha potrzebnego do wykonywania zadań, zbyt duży optymizm prowadzi do ślepoty lub pychy. Chodzi o optymizm racjonalny, który wzmacnia pozycję lidera. Sprawia, że ​​ludzie, którym przewodzisz, wierzą, że wszystko jest możliwe, że masz plan i że kiedy coś pójdzie nie tak (co zawsze może się stać), będziesz skupiał się na tym, jak to naprawić, a nie na tym, kogo winić.

  1. ŚMIAŁY

Nigdy nie jesteśmy sami. Zawsze mamy wokół ludzi, którzy byli w tym miejscu wcześniej. Oznacza to, że ​​aby realizować wizję, będziesz musiał przeciwstawić się komuś lub czemuś, co już zostało wcześniej ustalone. Będziesz musiał odważyć się przedstawić swój (może kontrowersyjny pomysł) innym.

Wizjonerzy rozkoszują się możliwością mówienia: „Spójrz, co jest możliwe, jestem gotowy do wyjaśniania”.

  1. INSPIRUJĄCY

Wielcy przywódcy nie przewodzą, nie muszą. Sprawiają, że ludzie sami podniecają się wielkimi pomysłami, wyzwaniami i perspektywą działania. O wielkich przywódcach mówi się, że są charyzmatyczni, wręcz hipnotyzujący. Jednak nie zawsze polega to na charyzmatycznym przemawianiu. Inspirowanie ludzi swoją wizją oznacza wyartykułowanie jej w taki sposób, aby mogli ją zrozumieć i zobaczyć w niej swoje miejsce. Każdy powinien czuć, że ma do odegrania ważną rolę.

  1. PRZEKONUJĄCY

Bez względu na to, jak genialna jest twoja wizja, trzeba umieć ją „sprzedać”. Im bardziej odważna i potencjalnie zmieniająca reguły gry jest twoja wizja, tym trudniej będzie ci przekazać ją ludziom, którzy boją się rewolucyjnych pomysłów. Umiejętność perswazji jest kluczem do zbudowania koalicji, na rzecz wizji.

  1. PEWNY SIEBIE

Dążąc do realizacji swojej wizji narażasz się na krytykę. Wszyscy mogą szukać u ciebie wsparcia i zadawać ci pytania typu: „Czy na pewno wszystko będzie dobrze?” Musisz sprawiać wrażenie, że jesteś pewny swego. Twoja pewność siebie musi być zaraźliwa. Nawet jeśli nie jesteś pewien, sprawiaj wrażenie pewnego.

  1. OBSESYJNY

Obsesja to miecz obosieczny dla wizjonerskiego przywódcy. Z jednej strony musisz mieć obsesję na punkcie swojej wizji, bo nikt inny nie będzie ci na początku pomagał. Ale nie możesz pozwolić, aby idea zawładnęła twoim życiem lub uniemożliwiła ci wykonywanie innych obowiązków. Nie możesz być postrzegany jako obsesyjnie skupiany na jednym i zaniedbujący wszystko pozostałe. Ukierunkowana we właściwy sposób obsesja to coś więcej niż cecha, którą posiada wizjonerski lider; to także wyznacznik jakości i atrakcyjności pomysłu. Inni powinni postrzegać ciebie, jako osobę skupiona na osiągnieciu celu swojej wizji.

  1. PRZYSTOSOWYJĄCY SIĘ

Sprawy nigdy nie idą zgodnie z planem, zawsze coś może wypaść. Zatem plan A powinien być tylko uprzejmą sugestia. Potrzebujesz planów B i dostosowywania się do zmieniających się warunków. Zdolność adaptacji polega na ograniczeniu własnego ego, na rzecz realizacji wizji. Wizja jest ważniejsza od tego, czy masz rację.

  1. ODPORNY

Możesz ponieść porażkę! Musisz ją brać pod uwagę. Kiedy przyjdzie moment porażki, możesz zrezygnować lub kontynuować. Jeśli masz odwagę przyznać się do niej, to ludzie pójdą za tobą.

Zaczerpnięte z artykułu Sunny Bonnell i Ashleigh Hansbergers

https://www.fastcompany.com/90916215/traits-of-visionary-leaders

 

Dodaj komentarz