Lider i krytyka

Rola przywódcy łączy się z narażeniem na krytykę. Lider decyduje się na prowadzenie innych, a więc na bycie zauważanym. Każdy człowiek, a lider w szczególności liczy na docenienie i wystrzega się skierowanej w stosunku do niego krytyki nawet takiej, jaką nazywamy konstruktywną.

Jednak lider powinien przyzwyczaić się do krytyki, ponieważ niezależnie od tego, czy odnosi sukcesy, czy nie i tak zostanie skrytykowany. Część krytyki będzie .zasłużona. Jeśli lider przyjmie ją z wdzięcznością i postara się ją wykorzystać. Na pewno spotka się również z krytyka niesprawiedliwą. Niektórzy ludzie zawsze znajdą coś, z czego mogą być niezadowoleni i to komunikują. Jak reagować na krytykę?

Ja do tej pory radzimy sobie z krytyką?

Niektórzy próbują ją zignorować, inni zaczynają się bronić, jeszcze inni obracają ja w żart. Trzeba nauczyć się przyjmować ją z wdziękiem, wtedy można liczyć na szacunek.

Cztery sposoby na świadome radzenie sobie z krytyką: poznaj siebie; zastanów się, kto krytykuje; zaakceptuj siebie, zapomnij o sobie

 

  1. Poznaj siebie

Jeśli spodziewamy się krytyki, to warto mieć realistyczny obraz siebie. To położy solidne podstawy do skutecznego radzenia sobie z krytyką. Samoświadomość jest przyjacielem.

Często krytyka jest związana z pozycją lidera, krytykowana nie jest osoba i jej działania, ale lider i jego pozycja. Trzeba umieć to rozróżnić, a można, tylko wtedy, gdy zna się siebie. Jeśli krytyka jest skierowana w stosunku do stanowisko, to nie jest to kwestia osobista. Nie bierzmy jej do siebie.

  1. Zastanów się, kto krytykuje

Warto przeanalizować krytykę i zadać sobie pytania:

  • Kto mnie skrytykował? Jeśli biegnie ona ze strony mądrego człowieka, to warto ją wziąć pod uwagę, jest wtedy bardziej wartościowa niż pochwala, od kogoś kogo nie cenimy.
  • Jak została przekazana? Czy osoba przekazująca opinię była wrogo nastawiona, czy może kierowały nią dobre intencje. Czy osoba wydawała osąd, czy może emanowała życzliwością.
  • Dlaczego ktoś chciał krytykę przekazać? Czy ktoś chciał uzyskać osobistą korzyść (np. satysfakcję lub pozyskanie lepszego samopoczucia), czy starał się pomóc?

Konstruktywna krytyka jest zawsze łatwiejsza do zaakceptowania. Ale nawet z destrukcyjnej krytyki można się czegoś korzystnego nauczyć.

  1. Zaakceptuj siebie

Akceptacja siebie jest oznaką dojrzałości. Jeśli za bardzo martwimy się o to, co myślą o nas inni ludzie, to świadczy o tym, że mamy większe zaufanie do ich opinii niż do własnej, albo nie za bardzo wierzymy sobie. Ale jeśli znamy i przyznajemy się do swoich słabości, to pewnie znamy też swoje mocne strony i pracujemy, aby być pewniejszym siebie.

  1. Zapomnij o sobie

Ostatnim krokiem w procesie skutecznego radzenia sobie z krytyką jest zaprzestanie skupiania się na sobie. Dorastając spędzaliśmy dużo czasu nad tym, jak widział nas świat. Z biegiem czasu zaczynamy widzieć, że świat naprawdę nigdy nie zwracał na nas większej uwagi. Aby poczuć się bezpiecznie zapomnijmy o sobie, aby móc skupić się na innych.

Na podstawie artykułu Johna C. Maxwella  z 8 października 2021 roku:

https://hcleadershipessentials.com/blogs/leadership/how-self-aware-leaders-deal-with-criticism-and-negative-comments

Dodaj komentarz