Drodzy Sokowicze, hufiec języków obcych
zgłosiło się Was do SOKU już blisko 60 osób. Z podobną liczbą ochotników zaczynaliśmy w OK zeszycie w grudniu 2015 roku. Schemat przedstawia nasza Sokową strukturę:
Mamy kilka hufców przedmiotowych: edukacja wczesnoszkolna (21), język polski (9),Wasz hufiec – języki obce (11), matematyka (9) i przedmioty inne (8).
Zastanawiam się, jak zorganizować naszą/waszą współpracę. FB nie jest dobrym miejscem na wspólną pracę, przekonaliśmy się o tym w OK zeszycie. Za to jest dobrym miejscem na dzielenie się doświadczeniem i na wzajemne inspiracje. Pozostaje nam Oś świata (blogi edukacyjne Centrum Edukacji Obywatelskiej) https://osswiata.pl/sterna/ i kontakty mailowe.
Na Osi mogę założyć Wam (pod moim nazwiskiem) pięć wątków przedmiotowych, hufce:
- Hufiec wczesnoszkolny
- Hufiec języka polskiego
- Hufiec języków obcych
- Hufiec matematyczny
- Hufiec inny
Oprócz tego kontaktujcie się mailowo i oczywiście zamieszczajcie na FB.
Tu jest miejsce dla hufca języków obcych.
Dobrze byłoby mieć koordynatora, który zmobilizuje hufiec przedmiotowy, dla waszego proponuję Marlenę Kałużniak, w razie jakichkolwiek pytań kontaktujecie się z nią. Marlena liczy na wasza pomoc i inicjatywę.
Chorągiew zrobimy w moim komie: danuta.sterna@ceo.org.pl
Zachęcam do tworzenia:
- Szczepów, czyli podgrup w hufcach na jednym poziomie nauczania np.: szczep – V klasa SP matematyka.
- Drużyn, czyli podgrup dobrze współpracujących ze sobą, mogą być nawet pomiędzy hufcami przedmiotowymi.
Co trzeba zrobić pilnie w hufcach przedmiotowych?
- Wszystkim zainteresowanym wysyłam exela z adresami mailowymi. Będą w nim zakładki przedmiotowe, czyli hufcowe.
- W hufcach przedmiotowych trzeba się będzie zorganizować, po pierwsze przywitać się mailowo i zaproponować numer klasy dla której spróbujecie przygotować sprawności. Proponuję na próbę zrobić to dla jednej wybranej klasy z tematyki semestru drugiego i w zakresie podstawy programowej. Jeśli zdarzy się, że hufiec wybierze klasę, w której obecnie nie uczysz, to nie szkodzi. Udział w tworzeniu sprawności na tym poziomie pomoże Ci ułożyć sprawności dla klasy w której teraz uczysz, a w następnym roku będziesz już miał opracowane sprawności dla innej klasy.
Zadanie polega na przedyskutowaniu tytułów sprawności i ich dokładnych opisów. Zdecydujecie wspólnie w hufcu, czy planujecie sprawności na cały semestr, czy może tylko do części PP.
To jest najtrudniejsza część SOKu – określenie, czego należy się nauczyć z danego działu. W ocenianiu kształtującym mówimy o tym samym, czyli o kryteriach sukcesu (nacobezu).
Wasze posty na Osi Świata będą widoczne dla wszystkich. Za kilka dni postaram się, aby komentarze do postów musiały być zatwierdzane przez Hufcową. Dzięki charakterowi bloga, wszystkie posty (wpisywane przez Was jako komentarze) będą stale do odczytania i komentowania. To jest zaleta w porównaniu z FB.
- Każdy z Was powinien ułożyć sprawności dla klasy w której będzie próbował SOKu w najbliższym czasie. Może je skonsultować z Hufcem i poprosić o sugestie zmiany i inspiracje.
- Każdy opracowuje sposób przedstawienia SOKu uczniom i ew. rodzicom. Plan można skonsultować z Hufcem (grupą przedmiotową) lub ze wszystkimi Sokowiczami. Możecie pisać maile, komentować na Osi lub prosić o konsultacje na FB.
Możecie wspólnie zastanowić się, czy powinniście o SOKu jeszcze kogoś w szkole zawiadamiać? Warto zapowiedzieć uczniom, że to tylko próba i jak się wszystkim spodoba, to będziecie tak w przyszłości „oceniać”.
Zauważcie kilka ważnych spraw:
- SOK nie wyklucza oceny sumującej na koniec roku w postaci stopnia. Czyli nie jest niezgodny z przepisami. SOK jednak proponuje niestawianie stopni w ocenie bieżącej, co jest też zgodne z przepisami na każdym etapie kształcenia.
- SOK wymaga włożenie dużej pracy w określenie sprawności i zapoznania z nimi uczniów.
- W SOKu nauczyciel daje uczniowi nieograniczoną szansę na zdobywanie sprawności, co wymaga wielokrotnego sprawdzania prób uczniowskich zdobycia odznaki. Musicie być na to gotowi i gotowe.
- Sprawność można uzyskać lub nie, nie ma możliwości zaliczyć jej np. na dostateczny +. Dlatego sprawności i kryteria do nich muszą być bardzo konkretne, aby wykluczyć niejasności u uczniów i uznaniowość w ocenianiu przez nauczyciela.
Co potem?
- Po feriach wprowadzamy sprawności do nauczania. Realizujemy plan zapoznania uczniów z nowym sposobem „oceniania” (w cudzysłowie, aby nie kojarzyło się ze stopniami). Warto rozpoczynać coś nowego z początkiem semestru, ale można to zrobić też w trakcie trwania semestru, o ile dobrze opisze się to uczniom.
- Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) tym, jak uczniowie przyjęli nasza propozycję.
- Dzielimy się (przy pomocy np.: Osi świata, maili, FB) opracowanymi przez nas sprawnościami i kryteriami do nich.
- Zdajemy sukcesywnie relację – jak postępuje SOK w naszej klasie. Dzielimy się sukcesami i trudnościami i prosimy o pomoc innych SOKowiczów. Na podstawie doświadczeń z klasy szkolnej proponujemy zmiany i usprawnienia.
- Pod koniec roku dzielimy się podsumowaniem: co wychodzi, a co nie, jak warto w przyszłości pracę SOKową planować.
- Można opracować w hufcu przedmiotowym, wtedy plan uwzgledniający specyfikę przedmiotu, ale można tworzyć też szczepy i drużyny. Dlatego wysyłam Wam listę wszystkich SOKowiczów, można też zaprosić znajomą, czy znajomego. Jesteśmy otwarci na przyjmowanie do SOKu.
Inne inspiracje harcerskie
Kto był w harcerstwie, to wie, że stawia ono na współpracę, a nie na rywalizację. To tak, jak w ocenianiu kształtującym. Warto skorzystać z preferowanej w harcerstwie i OK pracy zespołowej uczniów, można sprawności zdobywać w grupach i można również mobilizować uczniów do pomocy wzajemnej w zdobywaniu sprawności. Uczniowie udzielający pomocy mogliby ubiegać się o sprawność pomagacza. Liczę na Wasze kreatywne propozycje w tej sprawie.
Strona graficzna
W założeniu mamy wyprodukowanie papierowych sprawności, które będziecie mogli odbić na wizytówkach przylepnych. Na nich każdy z Was będzie mógł wpisać tytuł sprawności, które opracuje. Aby były one atrakcyjne dla uczniów, powinny mieć element graficzny. Mamy stronę na FB: Rysuje dla moich uczniów. Jej założyciel Mateusz Łysek obiecał pomoc w opracowaniu grafik, ale najpierw musimy mieć tytuły, albo hasła, aby grafika była z nimi kompatybilna. Prześlemy Wam mailowo gotowy wzorzec do skserowania dla każdego ucznia. Możecie sami wykonać dla siebie i uczniów projekt graficzny sprawności i przydzielać swoje sprawności swoim uczniom.
Gratuluję Wam zgłoszenie do tej niecodziennej, ale też całkowicie oddolnej akcji i życzę wytrwałości.
Do dzieła hufce w chorągwi SOK
8 komentarzy
dsterna
22 stycznia 2018 at 13:50Jak wykonać technicznie sprawności?
Zaprezentuję jeden ze sposobów.
Gdy tytuły sprawności będą już opracowane, wtedy można stworzyć szablon do wydrukowania sprawności dla całej klasy. Przesyłam Wam (mailem) szablon do matematyki z moim obrazkiem i do wpisania tytułu sprawności. Szablon zawiera 21 etykiet przylepnych, jeśli mamy więcej uczniów w klasie, to trzeba wydrukować dwa szablony. Wydaje mi się, że lepiej gdy są kolorowe, z obrazkiem i na przylepnym materiale. Ale pewnie można zrobić podobne do wklejenia klejem. W szablonie można zmienić przedmiot i obrazek (np. do każdej sprawności inny) oraz do każdej sprawności wpisać na komputerze lub odręcznie tytuł sprawności.
Potem pozostaje już tylko wydrukować.
Są dwie możliwości:
1. Szablon z jedną sprawnością dla całej klasy. Wtedy nauczyciel może śledzić sukcesywne znikanie tej sprawności, którą przydziela.
2. Szablon dla jednego ucznia z 21 różnymi sprawnościami. Wtedy nauczyciel może śledzić zdobywanie sprawności przez każdego ucznia osobno.
Możecie wymyślić inny sposób graficzny na sprawności, dzielcie się pomysłami. Możemy też poprosić Mateusza Łyska, aby nam naprodukował adekwatnych obrazków do naszych sprawności.
Fajna zabawa, ale ważna dla naszych uczniów, gdyż oni przywiązują wagę do gadżetów.
Teraz najpilniejsze i najtrudniejsze zadanie – ułożenie na próbę wspólnie w hufcu sprawności na dany poziom, a potem ułożenie indywidualnie przez każdego z Was zestawu sprawności, które będą potrzebne w najbliższym czasie. Proponuję konsultować pomysły
Pozdrawiam Wasza chorągiewka
Danuta
ps. Nie wiem, jak Wam nie zawalać skrzynki? Może będziemy pisać w tytule maili SOK i jeśli ktoś nie chce czytać, niech od razu wyrzuci do kosza?
Ela
22 stycznia 2018 at 19:26Witam,
rozumiem że sprawności są w fazie tworzenia się. Ja tu nie pomogę bo plastycznie nie jestem szczególnie rozwinięta… istotna jest jednak zawartość merytoryczna – czyli konkretnie za co je dajemy. Widziałam że niektóre osoby deklarują chęć pracowania w ten sposób w klasach 4,5 – ja też tak myślę. Pozdrawiam na razie.
dsterna
22 stycznia 2018 at 13:50Jak wykonać technicznie sprawności?
Zaprezentuję jeden ze sposobów.
Gdy tytuły sprawności będą już opracowane, wtedy można stworzyć szablon do wydrukowania sprawności dla całej klasy. Przesyłam Wam (mailem) szablon do matematyki z moim obrazkiem i do wpisania tytułu sprawności. Szablon zawiera 21 etykiet przylepnych, jeśli mamy więcej uczniów w klasie, to trzeba wydrukować dwa szablony. Wydaje mi się, że lepiej gdy są kolorowe, z obrazkiem i na przylepnym materiale. Ale pewnie można zrobić podobne do wklejenia klejem. W szablonie można zmienić przedmiot i obrazek (np. do każdej sprawności inny) oraz do każdej sprawności wpisać na komputerze lub odręcznie tytuł sprawności.
Potem pozostaje już tylko wydrukować.
Są dwie możliwości:
1. Szablon z jedną sprawnością dla całej klasy. Wtedy nauczyciel może śledzić sukcesywne znikanie tej sprawności, którą przydziela.
2. Szablon dla jednego ucznia z 21 różnymi sprawnościami. Wtedy nauczyciel może śledzić zdobywanie sprawności przez każdego ucznia osobno.
Możecie wymyślić inny sposób graficzny na sprawności, dzielcie się pomysłami. Możemy też poprosić Mateusza Łyska, aby nam naprodukował adekwatnych obrazków do naszych sprawności.
Fajna zabawa, ale ważna dla naszych uczniów, gdyż oni przywiązują wagę do gadżetów.
Teraz najpilniejsze i najtrudniejsze zadanie – ułożenie na próbę wspólnie w hufcu sprawności na dany poziom, a potem ułożenie indywidualnie przez każdego z Was zestawu sprawności, które będą potrzebne w najbliższym czasie. Proponuję konsultować pomysły
Pozdrawiam Wasza chorągiewka
Danuta
ps. Nie wiem, jak Wam nie zawalać skrzynki? Może będziemy pisać w tytule maili SOK i jeśli ktoś nie chce czytać, niech od razu wyrzuci do kosza?
Ela
22 stycznia 2018 at 19:26Witam,
rozumiem że sprawności są w fazie tworzenia się. Ja tu nie pomogę bo plastycznie nie jestem szczególnie rozwinięta… istotna jest jednak zawartość merytoryczna – czyli konkretnie za co je dajemy. Widziałam że niektóre osoby deklarują chęć pracowania w ten sposób w klasach 4,5 – ja też tak myślę. Pozdrawiam na razie.
Gosia
1 lutego 2018 at 23:28Spieszę donieść, że u mnie nastał istny szał na zdobywanie sprawności w klasie 4 :). Przygotowałam tabelkę z najważniejszymi zagadnieniami z I semestru. Nie mam pomysłu jednak na nazwanie sprawności. W klasie 4 to głównie jednak słownictwo do tej pory było, więc uczniowie zdobywają odznaki mistrzowskie MASTER of… (np. Master od number to 100, Master of clothes itd). Mam przygotowane krótkie bardzo karteczki z ćwiczeniami, pierwsze 15 minut to szansa na zdobycie odznak (niektórzy zaliczają w ciągu tego czasu 3-4 zagadnienia), czyli zaliczenie danego zagadnienia. Daję karteczkę, uczeń patrzy i decyduje, czy już ten materiał ma dobrze opanowany. Może karteczkę oddać i zgłosić się na kolejnej lekcji. Za zaliczenie danego zagadnienia daję do wklejenia odznaki. Uczeń, który wypełni wszystkie rubryki w tabelce odznakami dostanie odznakę Master of Masters i ocenę celującą.
Jest 17 zagadnień do zaliczenia. Trochę sprawdzania mam, ale robię to szybko zaznaczając na zielono to co jest dobrze. Uczniowie podchodzą z niesamowitą euforią, a ta radość ucznia, który na półrocze miał ocenę dopuszczającą ze zdobycia pierwszej odznaki….BEZCENNE 🙂
Po zaliczeniu materiału z I semestru będzie już spokojniej, bo będziemy systematycznie zbierać odznaki/sprawności.
Jedno jest pewne. OK zeszyty sprawdziły się u mnie w 100%, teraz SOK też ma na to ogromne szanse.
Ciekawa jestem jak inni językowcy działają w tym temacie 🙂
Gosia
1 lutego 2018 at 23:28Spieszę donieść, że u mnie nastał istny szał na zdobywanie sprawności w klasie 4 :). Przygotowałam tabelkę z najważniejszymi zagadnieniami z I semestru. Nie mam pomysłu jednak na nazwanie sprawności. W klasie 4 to głównie jednak słownictwo do tej pory było, więc uczniowie zdobywają odznaki mistrzowskie MASTER of… (np. Master od number to 100, Master of clothes itd). Mam przygotowane krótkie bardzo karteczki z ćwiczeniami, pierwsze 15 minut to szansa na zdobycie odznak (niektórzy zaliczają w ciągu tego czasu 3-4 zagadnienia), czyli zaliczenie danego zagadnienia. Daję karteczkę, uczeń patrzy i decyduje, czy już ten materiał ma dobrze opanowany. Może karteczkę oddać i zgłosić się na kolejnej lekcji. Za zaliczenie danego zagadnienia daję do wklejenia odznaki. Uczeń, który wypełni wszystkie rubryki w tabelce odznakami dostanie odznakę Master of Masters i ocenę celującą.
Jest 17 zagadnień do zaliczenia. Trochę sprawdzania mam, ale robię to szybko zaznaczając na zielono to co jest dobrze. Uczniowie podchodzą z niesamowitą euforią, a ta radość ucznia, który na półrocze miał ocenę dopuszczającą ze zdobycia pierwszej odznaki….BEZCENNE 🙂
Po zaliczeniu materiału z I semestru będzie już spokojniej, bo będziemy systematycznie zbierać odznaki/sprawności.
Jedno jest pewne. OK zeszyty sprawdziły się u mnie w 100%, teraz SOK też ma na to ogromne szanse.
Ciekawa jestem jak inni językowcy działają w tym temacie 🙂
elzbietaluczkiewicz
18 lutego 2018 at 15:40Jakoś nie widzę swojego komentarza.
elzbietaluczkiewicz
18 lutego 2018 at 15:40Jakoś nie widzę swojego komentarza.